۴نکته مهمی که مالکان باید هنگام رهن و اجاره خانه بدانند چیست؟

اجاره خانه

نکات رهن و اجاره خانه

هنگام رهن و اجاره خانه و آپارتمان، نکات مهمی وجود دارد که رعایت آنها فقط به مستاجران محدود نمی‌شود. مالکان نیز باید این نکات مهم را در نظر داشته باشند.در حالی که تا دو سه سال قبل امیدی برای خانه‌دار شدن خانواده‌های ایرانی وجود داشت. اما در یک سال گذشته شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است تا خیلی‌ها به اجاره‌نشینی ادامه دهند . از همین رو بسیاری از مالکان نیز تصمیم گرفته‌اند با توجه به قیمت خریدخانه املاک خود را برای اجاره بگذارند . این گرانی‌ها فقط به قیمت آپارتمان در تهران محدود نمی‌شود و در سراسر کشور افزایش قابل توجهی را در قیمت خانه‌ها شاهد هستیم .

در ادامه قصد داریم به نکاتی بپردازیم که مالکان هنگام اجاره آپارتمان یا اجاره خانه باید رعایت کنند .

فهرست :

۱.عقدقرارداد و قولنامه در مشاور املاک مجاز

۲.نوشتن جزییات مربوط به خانه

۳.مشخص کردن هزینه تعمیرات

۴.آماده سازی خانه برای تحویل به مستاجر

عقد قرارداد و قولنامه در مشاور املاک مجاز:

بسیاری از موجران و مستاجران به خیال اینکه هزینه اضافی بابت عقد قرارداد نپردازند ، خودشان دست به کار شده و یک قولنامه صوری میان خود امضا می‌کنند . با اینکه در صورت نبود مدرک دیگر این برگه می‌تواند مستند باشد ، ولی مالکان در صورتی که می‌خواهند هنگام دریافت اجاره بهای ماهیانه ، زمان تخلیه در سررسید قولنامه یا حتی دریافت خسارت دچار مشکل نشوند بهتر است قرارداد خود را در یک مشاور املاک رسمی ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کنند .

نوشتن جزئیات مربوط به خانه:

اگر جزئیات خاصی چون سلامت خانه و تجهیزات تحویل داده شده به مستاجر، دریافت چک در ازای اجاره بهای هر ماه ، دریافت خسارت در صورت خرابی خانه یا تجهیزات آن ، مشترک بودن قبوض ، محل پارکینگ و انباری و…  برای‌تان اهمیت دارد ، حتما آنها را هنگام اجاره آپارتمان یا اجاره خانه قید کنید تا در آینده با مستاجر خود دچار مشکل نشوید .

مشخص کردن هزینه تعمیرات:
  • یکی از مواردی که هنگام اجاره خانه یا اجاره آپارتمان باید کاملا شفاف درباره آن صحبت شود ، مشخص کردن هزینه تعمیرات احتمالی و هزینه‌های عمومی است . این مورد جزو موارد مهم میان مستاجران و موجران است که بارها دیده شده کار به جاهای باریک می‌رسد .
  • بهتر است همان ابتدا مشخص کنید که در صورت بروز مشکلات کلی و نیاز به تعمیرات اساسی یا در مورد هزینه‌های مصرفی و تعمیرات جزئی ، پرداخت هزینه‌ها با چه کسی است، ضمن اینکه برخی از موارد نیز جزو هزینه‌های عمومی ساختمان است که باید همان ابتدا مشخص شود این هزینه‌ها نیز برعهده چه کسی است .
آماده سازی خانه برای تحویل به مستاجر:
  • یکی از مهمترین کارهایی که هرصاحب خانه ای باید پیش از اجاره خانه یا اجاره آپارتمان انجام دهد این است که خانه را آماده و بدون مشکل تحویل مستاجر دهد .
  • متاسفانه برخی از صاحبخانه‌ها به ملک خود صرفا به عنوان یک منبع درآمد نگاه می‌کنند و هر سالی بدون انجام هزینه‌های ضروری آن را اجاره می‌دهند . این موضوع نه تنها باعث اذیت شدن مستاجر می‌شود ، بلکه در مرحله اول سبب مزاحمت برای مالک خواهد شد . چرا که با بروز هر مشکلی مستاجر مجبور است با او تماس بگیرد. تا صاحبخانه در جریان مشکل قرار گرفته و آن را برطرف کند . ضمن اینکه هر چه خانه مشکل کمتر و ظاهر بهتری داشته باشد ، با قیمت بالاتری اجاره می‌رود .
نکته پایانی

این روزها که اجاره‌نشینی نسبت به گذشته افزایش داشته است. و با بالا رفتن قیمت خانه و قیمت آپارتمان در تهران و دیگر شهرهای کشور شاهد ادامه روند مستاجری بسیاری از مردم هستیم ، لازم است تا مستاجران و صاحبان خانه نکاتی را در نظر داشته باشند تا بتوانند با کمترین مشکل مدت زمان اجاره را پشت سر بگذارند .

کیسانا فعال در حوزه املاک در کشور  ایران و ترکیه ، مرجع مناسبی برای ثبت رایگان آگهی و یافتن آگهی‌های برتر املاک .

در صورتی که این مطلب برای‌تان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکداین
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
رضا احدی

رضا احدی

سعادت آباد

دیدگاه‌تان را برای‌مان بنویسید

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید