بیلیک دوزو را بشناسید؛یکی از مناطق بسیار زیبا در استانبول،قسمت ۲

بیلیک دوزو

در دوران عثمانی پادشاهان و بزرگان ، تابستانها در این منطقه چادر زده و ییلاق میکردند. برای همین این محل به منطقه بیلیک دوزو یا دشت اربابها معروف شده است. بیلیک دوزو به دلیل اینکه در ارتفاعات بلندی واقع شده است دارای آب و هوای خوبی است  و در دوره امپراطوری عثمانی کسانی که مبتلا به آسم بوده اند، برای مداوا به این منطقه می آمدند. در این منطقه تعداد شهروندان ترک بسیار بیشتر از خارجی هاست.

بیلیک دوزو ۱۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد بنابراین نسبت به مرکز استانبول رطوبت کمتر و هوای تمیز تری دارد. بوسیله مترو بوس از ایستگاه زینجیرلی، کویو تا بیلیک دوزو تقریبا یک ساعت فاصله است. علاوه برا این از میدان تقسیم اتوبوسهای دو طبقه با شماره t 145 مستقیماً به محلات جمهوریت ، باریش و بیوک شهیر سفر میکنند. اتوبوسهای n 145 هم به محله ادنان قهوه چی مسافر می برند.

فرهنگسرای آتاتورک بیلیک دوزو

این فرهنگسرا در فضایی به وسعت ۲۵۰۰۰ متر مربع بنا شده است . در داخل آن سالن های متعددی برای فعالیت هایی مثل موسیقی و تئاتر در نظر گرفته شده است. سالن کنفرانس و یک کتابخانه خیلی بزرگ با ظرفیت ۸۰۰۰۰ کتاب دارد که از این لحاظ یکی از غنی ترین منابع کتابی را در بین کتابخانه های استانبول دارد.

داخل این فرهنگسرا که بسیار بزرگ میباشد، فعالیتهای مختلف فرهنگی و هنری بصورت رایگان برای علاقه مندان برگزار میشود.

بیلیک دوزو

بیلیک دوزو دارای فضایی برای اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری به وسعت ۱۰۰۰۰ متر مربع است. در این منطقه ۱۷مدرسه راهنمایی ، ۱۷ مدرسه ابتدایی و ۱۴ دبیرستان وجود دارد. در این منطقه مدارس با امکانات مدرن به دانش آموزان خدمات ارائه میکنند. در تابستان هم دانش آموزان میتوانند از امکانات مدارس ورزشی استفاده کنند.

مدرسه امیریکن کالچر

این مدرسه  یکی از معدودترین مدارس استانبول میباشد. که همزمان دروس هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی ارائه میشود.

دبیرستان آشیک ویسل لیسسی 

تنها دبیرستان هنرهای زیبا در سمت اروپایی استانبول میباشد که در منطقه بیلیک دوزو واقع شده است. این دبیرستان یکی از شش دبیرستان فنی حرفه ای موجود در کل استانبول میباشد. در این دبیرستان رشته های نقاشی و موسیقی تدریس میشود.

دانشگاه بِیکَنت

یک دانشگاه خصوصی است که با امکانات فوق العاده بالا و رشته های متنوعی که دارد هدف خیلی از افرادی شده است که به قصد ادامه تحصیل به استانبول می آیند.

مراکز هالک ایتین مرکزی

یا همان مراکز آموزش عمومی، آموزشهای رایگان در رشته های مختلف به تمامی مردم در سنین مختلف داده میشود .

بیمارستان دولتی بیلیک دوزو

از مراکز درمانی در این منطقه محسوب میشود. که دارای مرکز دیالیز ، اتاقهای عمل بسیار مجهز و اتاقهای مراقبت ویژه است. که با کادر متخصص در حال خدمات رسانی هستند.

بازار سرپوشیده منطقه بیلیک دوزو  

بازار سرپوشیده منطقه در بلوار ادنان قهوه چی قرار گرفته است. این بازار در روزهای یکشنبه و چهارشنبه با پوشاک، و تره بار به ساکنین این منطقه خدمات رسانی میکنند.

شهرک صنعتی قیسان

در شرقی ترین قسمت منطقه  بیلیک دوزو شهرک صنعتی قیسان به وسعتی با ۴۵۰۰۰۰ متر مربع واقع شده است. در این شهرک صنعتی ۲۰۰ شرکت در زمینه نساجی ، لجستیک. بتن ، پی وی سی، بسته بندی، مبلمان، پلاستیک و خودرو فعالیت میکنند.

بیلیک دوزو با فضاهای سبز و منظره دریای فوق العاده زیبایی که دارد، پر از کافه ها و رستورانهایی است که لذت چشیدن طعم غذاها و قهوه ترک را در کنار این مناظر زیبا را در فضایی پر از آرامش برای شما فراهم میکند.

ساحل گورپینار

در منطقه بیلیک دوزو قرار گرفته همانطور که در عکس زیر میبینید یک ساحل سرسبز و زیبا ، محلهایی برای پیکنیک ، پیاده روی ، دوچرخه سواری و در امتداد آن پر از رستورانها و کافه های جورباجور با ویوی دریا وجود دارد. پیشنهاد میکنیم که حتی یک بار هم که شده از این محل دیدن فرمایید.

بیلیک دوزو

 

در صورتی که این مطلب برای‌تان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکداین
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
رضا احدی

رضا احدی

سعادت آباد

دیدگاه‌تان را برای‌مان بنویسید

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید