منطقه ۲۲ چگونه بر آب و هوای تهران تاثیر میگذارد؟ کیسانا

منطقه 22

منطقه ۲۲

منطقه ۲۲  شهرداری تهران، واقع در شمال غرب شهر تهران با وسعتی حدود ده هزار هكتار (بيـش از ٦٠٠٠ هكتـارآن جزء محدوده خدماتی است) ، معادل دو برابر بزرگترين منطقه شهر تــهران، بعبـارتي ١٧ مسـاحت شهر را تشكيل می دهد. اين منطقــه بـا شـرايط ويـژه اقليمـی و جغرافيـایی از شـمال بـه ارتفاعـات ١٨٠٠ـ١٤٠٠ متر كوهپايه های البرز. از جنوب به آزاد راه تهران ـ كـرج ، ازشـرق بـه مسـيل كـن و از غرب به حوزه استحفاظی شهرستان كرج محدود می گردد. اراضی اين منطقه قبــل از تصويـب طـرح جامع قديم. (فرمانفرما ـ ١٣٤٩) تنها معدودی عناصر اساسی فعاليت شهری را درخود داشـت و خـارج از محدوده شهر تهران شناخته می شد.

اين منطقه در ٣٠ سال گذشته تحت پوشش فعاليتهای عمرانی ويژه ای از جهت طـرح ريـزی و اجـرا بوده و از دهه ١٣٤٠ عمران آن مورد توجه دست اندركاران توسعه شهر تهران قرارداشته است. مالكين اوليه اين اراضی عمدتاً خانواده های فرمان فرمايان و فيروزگر بوده اند.

تاثیرات آب و هوایی و جغرافیایی منطقه ۲۲ بر تهران

با توجه به موقعيت خاص جغرافيايی در تهران، بايد كوشيد جريان هوا در فضای تهران ثابت نمانده و حركت كند. ايجاد حركت در هوای تهران يكی از عوامل مهم كليدی در بهبود هوا. كاستن از سطح آلودگی و محيط زيست سالم و مناسب است. در اطراف تهران و در مناطق ميانی آن، از ناحيه غرب و ميانی و جنوبی و شرقی، فضاهای باز زيادی ديده شده و هست. از جمله در مجاورت تهران، بستر رودها و يا اراضی مناسبی در پای بلندی ها و كوه ها به صورت پارک و غيره وجود دارد.

كه اين ها را می توان و باید تبديل به درياچه كرد. به فراخور وضعيت و موقعيت در هر منطقه و امكانات جغرافيايی و زيست محيطی می توان كليه آبهای موجود و در دسترس را به اين درياچه وارد كرد.

منطقه 22
منطقه ۲۲
متصل کردن رودخانه ها و دریاچه ها به هم

همه اين درياچه ها بايد از طريق كانالها و رودهايی به هم متصل گردد. اتصال اين شبكه از درياچه ها بايد از طريق كانالها و رودهايی به هم متصل گردد.

اتصال دادن اين شبكه از درياچه ها و استخرها ضروری است. زيرا اولا می توان به تنظيم حجم و سطح آب درياچه ها بر اساس خواص ظروف مرتبطه اقدام كرد. و در ثانی، امتداد و ارتباط آنها با هم در يك مسير قابل توجه سبب بروز تغييرات در تبخير و ايجاد بخار آب و باد كرده و حركت هوا در سطوح مختلف را سبب مي شود. درياچه ها تا حد امكان بايد نزديک به هم و نيز در پای بلندی ها و دامنه ها باشد.

در اين حال می توان دو طرح برای درياچه ها داشت. اول در داخل ۷ مسير اصلی رودهای تهران از شمال به جنوب درياچه را احداث و مسير آب را بر آنها بسته و آنها را پر كرد. اما اين مسيرهای طبيعی و اصلی رودهای تهران از شمال به جنوب معمولا و غالبا در گودی قرار دارد. و در گودی تبخير آب كمتر و در نتيجه امكان گردش هوا هم كمتر است.

احداث دریاچه هایی در پای بلندیها منطقه ۲۲

اما احداث حداقل تعدادی از درياچه ها، در نقاط مختلف و در پای بلنديها و يا در اراضی پارک ها به دليل تبخير بيشتر و بالاتر رفتن بخارها بهتر است. زيرا تغييرات جابجايی هوا را بيشتر ميكند. وقتی آفتاب بر درياچه می تابد ، مقداری از آبها را بخار كرده ، به سمت بالا می برد.  جابجایی بخار در هوا سبب ايجاد حركت و گردش در هوا است. اين بخارها بعد از حركت سرانجام به هم پيوسته و ابر می سازند.

ابرهای جمع شده از روی رودها و درياچه ها به تدريج در ارتفاعات شمالی يا شرقی جمع شده و پس از تراكم لازم ، آماده بارش می شوند. بارش باران سبب پايين آوردن آلودگی های هواست. كاهش آلودگی هوا سبب پاک شدن آن است. سبک شدن هوای تهران ، باعث خنكی هوای آن ، بالا رفتن ميزان رطوبت ، سرد شدن زمين و غيره ميشود. از آنجا كه در ۸۵ ٪ روزهای سال جهت وزش باد از غرب به شرق تهران است. در اين صورت برای حركت هوا از غرب به شرق زمينه كافی به وجود می آيد.

منطقه 22
منطقه ۲۲
وجود ارتفاعات در شرق تهران

ارتفاعات شرق تهران در حال حاضر سبب عدم خروج هوای آلوده است. با بارش باران ها سبب پاکی هوا می شود. البته راه حل ديگر ايجاد راه و معبری برای خروج هوا از شرق تهران است. درياچه مصنوعی در كل سبب می شود آب و هوا را تغيير داده ، بدون وجود رطوبت آزار دهنده ؛ هوايی معتدل نزديک به شمال ايجاد كند. ايجاد ابر و باران نمايد ، بارندگی ها مداوم و حساب شده و مرتب و حتی قابل كنترل باشد. زيرا كه بعد از پاک شدن هوای بالاسر تهران و از بين رفتن موانع بر سر راه ماه و خورشيد. ماه و خورشيد بر زمين فشار وارد می كنند و به دنبال آن گازها از مجاری و سوراخهای سطح زمين خارج می شود.

کیسانا فعال در حوزه املاک در کشور  ایران و ترکیه ، مرجع مناسبی برای ثبت رایگان آگهی و یافتن آگهی‌های برتر املاک .

در دراز مدت و با ايجاد تعادل در آب و هوای تهران. امكاناتی فراهم می شود كه از طوفان ها و خشكسالی ها و بيماريها و غيره خطرات طبيعی ناشی از آلودگی ها با منشا صنعتی و تكنولوژی جلوگيری نمايد.

امكان كشت درختان ميوه و باغات را در اطراف مسير رودها و درياچه ها به شكل عمومی ايجاد نمايد. وقتی آبها در سطح زياد جمع شد ، هوای گرم آن را بخار كرده بر رطوبت هوا افزوده می شود. ابرها در كنار و بالای كوه های شمال جمع شده ، متراكم شده می بارد. با بارش باران آلودگی هوا به پايين می آيد. هوای پاک و تميز و سبک می شود. باد بهتر می تواند هوای سبک را حركت دهد. حركت هوا در تهران به
مرور زياد می شود. در اثر بارش ها و رطوبت هوا كوه های البرز شروع به سبز شدن می كند.

در صورتی که این مطلب برای‌تان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکداین
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
رضا احدی

رضا احدی

سعادت آباد

دیدگاه‌تان را برای‌مان بنویسید

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید