روانشناسی رنگ دکوراسیون و تاثیر آنها؛ کیسانا

روانشناسی رنگ

همه ی ما روزمره خواه ناخواه با کلی رنگ در زندگی روبرو میشویم. از محل زندگی گرفته تا اداره و باشگاه و … .  رنگ ها تاثیر به سزایی در روحیه هر فرد ایجاد میکنند هرکدام از این رنگها به نوبه ی خود و از لحاظ روانشاسی یک سری علائم خاصی دارند. رنگها در دنیای امروزی از لحاظ تاثیری و روانشناسی دارای عنوان های گوناگونی از جمله رنگهای ملایم ، تیره ، سرد ، گرم و… میباشند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن آشنا کنیم در ادامه همراه ما باشید.

رنگها چند دسته میباشند.

رنگها بطور کل دارای دو دسته میباشند.

  • رنگهای دسته اصلی زرد ، قرمز و آبی این سه رنگ از رنگهای دسته اصلی میباشند.
  • رنگهای ثانویه رنگهایی هستند که از ترکیب این سه رنگ اصلی به وجود می آیند.
تاثیر رنگها در کوراسیون و روحیه افراد

رنگ مشکی

رنگ مشکی یکی از رنگهای ایست که ازآن در همه زمینه ها به خصوص در کوراسیون داخلی ایفای نقش میکند. رنگ مشکی به دلیل خنثی بودن میتوان با ترکیب رنگهای دیگر مانند نقره ای ، طلایی ، طوسی و … بهترین نوع رنگ در دکوراسیون را داشته باشیم.

رنگ قرمز

قرمز سرشار از انرژی است که هرچه شدت آن بیشتر باشد، این انرژی بیشتر خواهد بود. رنگ قرمز قدرت جذب بالایی دارد. به همین سبب می‌تواند به میزان زیادی موجب ترشح آدرنالین در انسان شود. این رنگ برای اتاق نشیمن یا محل ناهارخوری پیشنهاد می‌شود؛ زیرا می‌تواند افراد را به مکالمه با یکدیگر ترغیب کند. همچنین استفاده از این رنگ در محل‌های ورودی می‌تواند احساس اولیه‌ی خوبی را به دیگران منتقل کند. از آنجایی که رنگ قرمز باعث افزایش فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شود، استفاده از آن در اتاق خواب بسیار مناسب است.

رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ فرعی در چرخه رنگ می باشد که از ترکیب رنگهای اصلی قرمز و زرد است. یعنی ترکیب رنگ عشق و انرژی به همراه حس خورشید و خلاقیت. نارنجی به برقراری تعادل گرایش دارد. رنگ نارنجی و رنگ آبی در چرخه رنگ ها مکمل یکدیگر هستند.  به دلیل گرمای ذاتی و آتشین بودن رنگ نارنجی، بیشتر برای فضاهایی مناسب است که نیاز به چنین ویژگیهایی از جمله گرما، حرارت، انرژی، زرق و برق، شور و هیجان بالا داشته باشند.

روانشناسی رنگ
روانشناسی رنگ ؛ کیسانا
رنگ زرد

رنگ زرد یک رنگ نشاط ‌آور محسوب می‌شود؛ این رنگ که همرنگ پرتوهای طلایی خورشید بوده و پر از انرژی است، برای آشپزخانه، محل ناهارخوری و حمام‌ها مناسب است. در سالن‌ها و فضاهای کوچک رنگ زرد می‌تواند در القای احساسات مثبت مؤثر واقع شود. این رنگ اگرچه یک رنگ شاد محسوب می‌شود، اما برای استفاده به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون داخلی پیشنهاد نمی شود. به نظر می‌رسد افرادی که بیشتر در مکان‌های زرد رنگ هستند، در بلندمدت بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. همچنین کودکان در اتاق‌های زرد بیشتر گریه می‌کنند؛ زیرا این رنگ گاهی احساساتی مانند خشم و ناامیدی را نیز در انسان به وجود می‌آورد. معمولا از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.

رنگ آبی

در میان رنگ ها، بیشترین تعداد مردم موافقند که آبی بهترین رنگ است! شاید به آن خاطر باشد که مشاهده این رنگ سبب ایجاد فعل و انفعالات خاصی در بدن می شود که آرامش، صلح و امنیت را ارتقا می بخشد. و نیز رنگ آبی مانند رنگ سبز در طبیعت زیاد دیده می شود مانند آسمان، دریا و اقیانوس (رنگ آبی به همراه رنگ سبز بیشترین کاربرد را در طبیعت دارد). از این رو نشانه آرامش و پاکی است. آبی در انسان احساس آرامش، راحتی، آسودگی ایجاد می کند. آبی موجب افزایش فعالیتهای حیاتی سلول ها می گردد، انسان در مواجهه با این رنگ احساس آرامش مطبوعی می کند.

روانشناسی رنگ

رنگ سبز

رنگ سبز یک رنگ فرعی و ترکیبی در چرخه رنگ ها محسوب می شود؛ که از ترکیب رنگهای اصلی زرد و آبی بوجود می آید. رنگ سبز – به همراه رنگی آبی- یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها است، زیرا ناخودآگاه رنگ طبیعت را به انسان یادآوری می کند. رنگ سبز برای دکوراسیون داخلی به دلیل خنثی بودنش گزینه بسیار مناسبی می باشد. از آنجا که رنگ سبز نماد و حس طبیعت را به افراد یادآوری می کند، لذا رنگی است که باعث تعادل و آرامش میشود پس می توان نتیجه گرفت که برای بیشتر فضاهای خانه و هر جایی که نیاز به وجود آرامش بیشتر باشد، مناسب است.

رنگ سفید

به طور کل رنگ های روشن اثر تحریکی زیادی دارند و به همین جهت رنگ های نزدیک به سفید علاوه بر افزایش فعالیت عمومی بدن باعث پیشرفت کار و فعالیت های شغلی و حرفه ای می گردند. نمی توان فضایی را یافت که اصلا از رنگ سفید بهره نبرده باشد. به خصوص اینکه رنگ غالب در بیشتر فضاهای داخلی مسکونی، اداری و تجاری رنگ سفید می باشد. چرا که رنگی است که کمترین ریسک موجود در فضاها را شامل می شود. لذا از این حیث رنگ سفید و تنالیته های مختلف مربوط به آن رتبه ۱ را در زمینه همه پسند بودن و محبوبیت در بین افراد شامل می شوند.

برای ثبت رایگان آگهی هایتان کلیک کنید!
سخن پایانی (روانشناسی رنگ)

تأثیر رنگ بر زندگی افراد فراتر از حد تصور انسان است. به طوریکه نمی توان هرگز رنگ را از زندگی فعلی خود حذف کنیم. زیرا که تمام زندگی ما را اقسام و گونه های مختلف رنگ در برگرفته است.

در صورتی که این مطلب برای‌تان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکداین
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
رضا احدی

رضا احدی

سعادت آباد

دیدگاه‌تان را برای‌مان بنویسید

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید