معرفی مترو استانبول و خطوط ارتباطی آن؛ کیسانا

مترو استانبول

استانبول جزو یکی از بزرگترین شهر های ترکیه میباشد که به لحاظ گردشگری حائز اهمیت فراوان است از این رو استانبول از نظر سیستم حمل و نقل از درجه ی بالایی برخوردار است. ما در این مقاله از کیسانا قصد داریم مطالب جالبی درمورد مترو استانبول برایتان مطرح کنیم در ادامه همراه ما باشید…


مترو استانبول

مترو استانبول جزو قدیمی ترین خطوط ترکیه به شمار می آید و تلاش برای ساخت این خطوط قدمتی در حدود ۱۰۰ سال دارد. این خطوط تقریبا به همه جای شهر دسترسی دارد و میتوان گفت این خطوط در سراسر شهر کشیده شده است. ساعات کار مترو استانبول از ۶ صبح تا ۱۲ شب میباشد.

خرید استانبول کارت

خرید کارت مترو استانبول که استانبول کارت نامیده میشود از همه ی باجه های سراسر شهر امکان پذیر است. و قیمت این کارت ۶ لیر است. شارژ کارت مترو استانبول از باجه ها و دستگاههای داخل مترو استانبول امکان پذیر است.

مزایای کارت مترو استانبول

برای اینکه شما با کمترین هزینه میتوانید استانبول گردی کنید. برای اینکار نیاز است هرنفر یک کارت بلیط داشته باشد.

خرید استانبول کارت و استفاده از مترو خیلی از هزینه های سفر شما رو کاهش میدهد.

قیمت هر کارت ۶ لیر میباشد که در ابتدا شارژی ندارد باید آنرا شارژ کرده و استفاده کنید.

هزینه استانبول کارت برای هر خط مترو

هزینه هر خط مترو در استانبول ۲.۶ لیر است و شما برای تغییر خط نیز باید مبلغی بپردازید. برای گروه‌های مختلف نیز تخفیف در بلیط های رفت و آمد مترو در استانبول در نظر گرفته شده است. و برای دانش آموزان و معلمان پنجاه درصد تخفیف درمسیرهای رفت و برگشت در نظر گرفته شده است. ماوی کارت یا کارت آبی برای کسانیکه به تعداد زیاد از خطوط مترو در طول روز استفاده می‌کنند به صرفه تر است. شما با پرداخت ۲۰۵ لیر ماهانه ۱۸۰ بار می‌توانید از این کارت استفاده کنید.

قیمت این کارت ۲۰ لیر بوده و با داشتن کارت اقامت از باجه های مترو قابل خریداری می باشد. این کارت برای استفاده یک شخص در یک خط طراحی شده و چندین نفر در یک خط امکان استفاده از آن را ندارند. نقشه ی استانبول و راههای مترو با زمان حرکت مترو برای موبایل هم در اپلیکیشن های مختلف وجود دارد که می توانید به راحتی دانلود و نصب نماید.


مترو استانبول

 

خطوط متروی استانبول به شرح زیر هستند:

۱. خط شماره یک متروی استانبول: آکسارای- فرودگاه آتاتورک.

اگر هتل شما در آکسارای قرار دارد به راحتی با استفاده از این خط می توانید خط مترو فرودگاه آتاتورک را استفاده کرده و با هزینه کمتر به فرودگاه برسید.

۲. خط شماره دو متروی استانبول: ینی کاپی- حاجی عثمان

برای رفتن به میدان تکسیم یا مرکزخرید جواهیردر شیشلی می توانید از این خط استفاده کنید و این خط به خاطر نزدیکی به مرکز شهر همواره شلوغ است.

۳. خط شماره سه متروی استانبول: اسنلر- کیرازلی

این خط بزرگترین ترمینال اتوبوسرانی استانبول یعنی اسنلر را به منطقه‌ی کیرازلی وصل می کند.

۴. خط شماره چهار متروی استانبول: کادیکوی- کارتال

این خط مترو در استانبول بخش آسیایی استانبول را پوشش می دهد و شما می توانید برای رفتن به فرودگاه سابیها از این خط مترو استفاده کنید.

۵. خط شماره پنج مترو استانبول: کیرازلی- پارک المپیاد و باشاک شهیر

این خط غربی ترین منطقه ی استانبول را به مرکز استانبول وصل می کند. و کسانیکه قصد سکونت در منطقه ی بیلکدوزو و باغچه شهیر را دارند به راحتی می توانند از این خط برای حمل و نقل در داخل استانبول استفاده کنند.

مترو استانبول

پروژه متروی زیر دریایی استانبول

گفتنی است استانبول به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی اش دارای سیستم‌های متنوع حمل و نقل. از جمله سیستم حمل و نقل دریایی، اتوبوسرانی، BRT، تراموا و مترو می‌باشد که تمامی این سیستم‌ها همانند یک شبکه به یکدیگر متصلند.

یک پروژه دیگر ریلی بسیار بلند پروازانه با نام مارمارای نیز هم‌اکنون در زیر دریا در استانبول در حال طراحی است. این خط ریلی زیردریایی که به نوعی شامل یک خط متروی زیردریایی نیز می‌باشد. ۷۶٫۱ کیلومتر طول دارد. و عملیات اجرایی آن در سال ۲۰۰۴ آغاز شده‌است. به دلیل کشف آثار بزرگترین بندر بیزانس متعلق به سده چهارم بعد از میلاد موسوم به بندر تئودیوس، فعالیت‌ها در این خط در سال ۲۰۰۵ متوقف گردید و پروژه با چهار سال تأخیر همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد.

پروژه مارمارای دو قاره آسیا و اروپا را از زیر دریا به یکدیگر متصل خواهد نمود. و از آن برای انتقال خودرو بین دو قاره و دوسوی استانبول و همچنین حمل و نقل مسافر استفاده خواهد شد. همزمان با نودمین سالگرد استقرار جمهوری ترکیه (برابر با هفتم آبان ماه ۱۳۹۲). تونل بزرگ زیردریایی «بسفر» که دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول را به هم وصل می‌کند، افتتاح شد.


نکات جالب درباره متروی استانبول

توجه شما را به نکات جالب زیرجلب می کنم:

  • ۳۰ سال از افتتاح متروی استانبول می گذرد.
  • متروی استانبول ۶ لاین یا خط دارد.
  • متروی استانبول ۸۲ ایستگاه دارد.
  • طول مسافتی که قطارهای متروی استانبول طی می کنند ۱۰۰ کیلومتر است.
  • امکان استفاده از متروی ترکیه در ۷ روز هفته وجود دارد.
  • ایستگاه های متروی استانبول هم در سمت اروپایی و هم در سمت آسیایی استانبول واقع شده‌اند.
  • ساعت کار متروی استانبول ۶:۰۰ تا ۱۲:۰۰ بامداد است.  گاهی تا ساعت ۱:۰۰ بامداد نیز امکان استفاده از مترو وجود دارد.

در صورتی که این مطلب برای‌تان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکداین
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
رضا احدی

رضا احدی

سعادت آباد

دیدگاه‌تان را برای‌مان بنویسید

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید