بیلیک دوزو را بشناسید؛یکی از مناطق بسیار زیبا در استانبول،قسمت ۱

بیلیک دوزو

آشنایی و معرفی کامل بیلیک دوزو

بیلیک دوزو یکی از مناطق تجاری و تفریحی معروف در شهر استانبول میباشد. این منطقه در قسمت اروپایی استانبول واقع میباشد ما در این مقاله به معرفی کامل این منطقه پرداخته ایم در ادامه همراه ما باشید…

تاریخچه

پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳ در زمان عثمانی منطقه بیلیک دوزو به عنوان زمین زراعی استفاده میشده است . و نام این محل تا پیش از جمهوریت ، گاردن بوده است . بعد از آن هم به دلیل فروانی درخت سپیدار در این منطقه،  که معادل آن در زبان ترکی کلمه کاواکه است. به نام کاواکلی مشهور شد.

از سال ۲۰۰۸ به بعد این منطقه ، بیلیک دوزو شناخته میشود. اگر از روی نقشه نگاهی به بیلیک دوزو بیاندازیم متوجه موقعیت جغرافیایی این منطقه میشویم که در شمال دریای مرمره و بین دو دریاچه کوچوک و بویوک چکمجه واقع شده در شرق منطقه آوجیلار در غربش بویوک چکمجه و در شمال آن منطقه اسنیورت یا حسن یورت واقع شده است بیلیک دوزو یکی از مناطق غربی استانبول محسوب میشود که در قسمت اروپایی این شهر زیبا قرار گرفته است و فاصله آن تا فرودگاه بین المللی آتاتورک حدود ۲۰ کیلومتر میباشد .

کیسانا

بیلیک دوزو به دلیل اینکه در کنار اتوبان اِبش ، این شاه راه اصلی در استانبول قرار گرفته ، هم با مترو بوس که اتوبوس های تند رو خط ویژه هستند و بصورت ۲۴ ساعته فعال هستند و هم با خودرو امکان دسترسی بسیار راحتی به مناطق دیگر و مناطق مرکزی تر استانبول راه دارد.

به دلیل عدم وجود زاغه نشینی در این منطقه بیلیک دوزو یکی از محل های نادر استانبول شناخته میشود . سمبُل بیلیک دوزو پرستو میباشد. این پرنده آزاد و چالاک مثل زنبور با ارزش و پرنده پرتلاشی است .

سطح سواد ساکنین بیلیک دوزو ۱۸ درصد بالاتر از سطح سواد عمومی در ترکیه است . طبق پژوهش شهرداری ۴۰ درصد افراد منطقه بیلیک دوزو فارغ التحصیل دانشگاه هستند.

این منطقه از ۱۰ محله تشکیل شده است که ۲۷۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این منطقه از قدیم شامل سه محله کلی بوده است : محله گورپینار ، کاواکلی وی یاکوکلو  اما امروزه ۱۰ محله در خود جای داده است هوای آن خیلی خوب و لطیف بوده بطوری که میانگین درجه هوا ۱۴ درجه میباشد.

از ویژگی های خوب این منطقه میتوان به خیابانها و بلوار های پهن و فضای سبز زیادی دارد بطوری که به ازای هر نفری که در این منطقه زندگی میکنند حدودا ۷ متر مربع فضای سبز دارد.

کیسانا

پارک یاشام وادیستی

در منطقه بیلیک  دوزو ، در فضایی به وصعیت ۲۵۰۰۰ متر مربع قرار گرفته است اما این فقط فاز اول پارک محسوب میشود . فاز اول شامل محیط هایی پیاده روی . دوچرخه سواری و یک سالن آمفی تئاتر رو باز دارد و اما تا فاز ۶ که تا خوده ساحل امتداد پیدا میکند امکاناتی از قبیل شهربازی زمین اسکیت . کتابخانه و موزه نیز قرار هست به آن اضافه شود. این پارک زمین قلفی دارد که همه روزه از علاقه مندان از ساعت یک تا هفت بصورت رایگان میباشد .   

وست استانبول مارینا

نام یک لنگرگاه ساحلی  بسیار بزرگ مخصوص قایق های شخصی و تفریحی است که ظرفیت ۱۲۶۰ قایق را داراست . باشگاه قایق سواری ، زمین فوتبال و والیبال و تنیس را نیز دارد در طرف دیگر مارینا تماما کافه وجود دارد که همه آنها دارای بالکن بوده و رو به ساحل دریا و لنگرگاه ساحلی بسیار زیبای ماریا قرار دارند .

دقیقا در پشت مارینا لنگرگاهی بزرگ قرار دارد که بزرگترین بندر باری استانبول محسوب میشود.

در صورتی که این مطلب برای‌تان مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
فیسبوک
Share on twitter
توییتر
Share on linkedin
لینکداین
Share on telegram
تلگرام
Share on email
ایمیل
رضا احدی

رضا احدی

سعادت آباد

دیدگاه‌تان را برای‌مان بنویسید

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید